حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید: هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۲۸ خرداد , ۱۴۰۰ 9 ذو القعدة 1442 Friday, 18 June , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 51 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1×
شیوه اقناع و تبلیغ
25 بهمن 1399 - 12:37
شناسه : 538
بازدید 217
0
نگاهی به آثار دکتر ریحانه احمدی دهکاء در دنیای امروز، تبلیغات به یک تجارت و صنعت بزرگ تبدیل‌شده است. تبلیغات هم یک صنعت است و هم ابزاری است که مورداستفاده‌ی بسیاری از افراد قرارگرفته است.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر ریحانه احمدی دهکا ،  برای آشنایی با محتوای کتاب شیوه اقناع و تبلغ تالیف دکتر ریحانه احمدی چکیده ای از مطالب مندرج در این اثر ارزشمند ارایه می شود . دکتر ریحانه احمدی در این کتاب نوشت :    در دنیای امروز، تبلیغات به یک تجارت و صنعت بزرگ تبدیل‌شده است. تبلیغات هم یک صنعت است و هم ابزاری است که مورداستفاده‌ی بسیاری از افراد قرارگرفته است. هرساله مبالغ زیادی صرف امور تبلیغاتی می‌شود، بنابراین لازم است انجام تبلیغات به شکلی کارا و مؤثر صورت پذیرد. ازآنجاکه تبلیغات اهداف فراوانی را محقق می‌سازد، حیطه‌ی کاربردهای آن بسیار گسترده ‌است.

ممکن است در یک جامعه کوچک، ساده و کم‌جمعیت، روابط کاملاً شخصی و مستقیم و به‌صورت رودررو باشد، بنابراین به اشکال دیگر ارتباطی نیاز چندانی نباشد، ولی در یک جامعه‌ی بزرگ، پیچیده و صنعتی، علاوه بر ارتباطات رودررو، باید از ارتباطات غیرمستقیم نیز استفاده کرد. تبلیغات، این نیاز جوامع عصر حاضر را به‌خوبی پاسخ می‌دهد. تبلیغات راهکاری است که با توجه به پارامترهای اندازه، میزان فاصله، راحتی و هزینه، توجهات ویژه‌ای را به خود جلب کرده است.

تبلیغات نه‌تنها برای سازمان‌های تجاری و صنایع بزرگ امری ضروری است، بلکه برای همه‌ی ما انسان‌ها نیز یک ابزار مفید و حتی ضروری است تا آنجا که از زمان پیدایش جوامع بشری، از این ابزار برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود. تبلیغ ریشه در زندگی اجتماعی انسان‌ها دارد عملی است که در آن فروشنده یا تولیدکننده‌ای با انجام امری سعی می‌کند که خریدار بالقوه را از تولید این محصول آگاه کند. این عمل با روش‌های گوناگونی انجام می‌شود. می‌توان به این فکر کرد که تبلیغات اثرگذار، یعنی تبلیغاتی که پس از سال‏ها هنوز به یادها مانده‌اند و بهره خاصی از یک ایده داشته‌اند، چه ویژگی‌هایی دارند؟ می‌توان برای هر تبلیغی دو بعد اصلی قائل بود: طنین داشتن و مربوط بودن.

طنین داشتن تبلیغات به معنای اثرگذاری بر احساسات است.یا به‌عبارت‌دیگر طنین‌اندازی یک تبلیغ، نفس‌گیر بودن آن است و توانایی‌اش در متأثر کردن مخاطبان. یک تبلیغ مؤثر، همچون صدایی رسا پژواک می‌کند و به‌سادگی از یادها نمی‌رود. ابزارهایی که آگهی برای این پژواک از آن‌ها مدد می‌گیرد، می‌توانند دو حالت داشته باشند؛ برخی تبلیغات، حواس شمارا جلب انگیزه‌هایی بازدارنده می‌کنند؛ یعنی اطلاعی از شیوه رفع مسئله یا مشکلی که ممکن است با آن دست‌به‌گریبان باشید، می‌دهند. مثلاً محصولی را با این موضوع تبلیغ کنید که می‌تواند مشکل خاصی از مخاطب را حل کند. برخی دیگر موضوعی مثبت را پررنگ می‌کنند؛ مثلاً اینکه محصول می‌تواند تغییر مثبتی در زندگی شما بدهد؛ اما اینکه مثبت یا منفی اطلاعی به مخاطب دهید، طنین تبلیغات شمارا تضمین نمی‌کند. شما برای خلق تبلیغات به‌یادماندنی، ناگزیر از داشتن ایده بزرگ هستید و گذشته از آن باید اجرای تقریباً بی‌نقصی هم برای این ایده داشته باشید.

 

« مادامی‌که مردم به ما ایمان نیاورند، حرفمان باد هواست. اگر آن‌ها آنچه از ما می‌شنوند را نفهمند، به ما ایمان نخواهند آورد و به حرفمان نیز گوش نمی‌دهند. پس اگر نتوانیم جلب‌توجه کنیم، حرفمان خریدار نخواهد داشت. توجه مردم نیز جلب نمی‌شود، جز با نوآفرینی» ویلیام برن باخ اسطوره تبلیغات، دیرینه‌ای کهن در تعاملات انسانی دارد، چرا‌که انسان‌ها در طول تاریخ کوشیده‌اند تا به کمک ابزارهای تبلیغاتی و در بازار پرهیاهوی زندگی، افکار و آرمان‌هایشان را به فروش رسانند و یا فرآورده‌هایشان را به شیوه‌ای سودآور و اثربخش عرضه کنند.

تبلیغات جایگاهی بسیار ویژه در فرآیندهای بازاریابی‌ دارد و موجب ترویج یک ایده کالا یا خدمت در میان متقاضیان می‌شود. از طرف دیگر مخاطب نیز باید بداند که چه چیزی برای ارائه داریم تا بتواند خریدار محصول یا اندیشه ما باشد و این دلیلی بر اهمیت تبلیغات و جایگاه آن در فرآیند اقناع است. اگر به محیطی که در آن زندگی می‌کنیم، با دقت نظری بیفکنیم تلاش‌های اقناعی را به‌راحتی مشاهده می‌کنیم: درواقع اقناع به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما تبدیل‌شده است. آگهی‌دهنده‌ای که از ارتباطات جمعی برای فروش کالاهای خود استفاده می‌کند، دست به اقناع میزند. نامزد سیاسی که مبادرت به خرید آگهی‌های روزنامه می‌کند یا سازمان بهداری که از طریق رادیو افراد را به ترک سیگار تشویق می‌کند. همه به‌نوعی از طریق پیام‌های ارتباط‌جمعی تلاش می‌کنند تا تغییراتی در اشخاص به وجود آوردند. هدف اصلی این کتاب پرداختن به مباحث ارتباطاتی است که درزمینهٔ اقناع و تبلیغات وجود دارند. در ابتدا به مفاهیمی چون اقناع و تبلیغات خواهد پرداخت و سعی می‌کند برای هر یک تعریفی روشن ارائه دهد و سپس به شیوه‌های مؤثر در این حوزه‌ها می‌پردازد.

زمستان ۱۳۹۵

ریحانه احمدی دهکاء

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.